درمان دستی چیست؟

زانودرد
زانودرد به چه دلایلی رخ می دهد؟
دی ۱۹, ۱۳۹۷
درمان دستی

درمان دستی یا منوال تراپی از متدهای درمانی فیزیوتراپی است که با حرکات دست درمانگر (فیزیوتراپیست) بر روی بدن بیمار اعمال می شود.

درمان های دستی در کنار سایر مدالیته های فیزیوتراپی همچون الکتروتراپی ، لیزرتراپی و سوزن خشک به درمان بیماری ها و اختلالات سیستم اسکلتی_عضلانی و سیستم عصبی کمک می کند.

فیزیوتراپیست برای انجام این متد درمانی با دست خود حرکاتی کنترل شده روی مفاصل و بافت های نرم بدن بیمار اعمال می کند.

برای انجام فرایند درمان دست بیمار روی تخت دراز کشیده و فیزیوتراپست نیرو و فشار کنترل شده ای را بر قسمت های مورد نظر در بدن وارد می کند.

این اعمال فشار و نیرو بر روی مفاصل و بافت هایی که دچار اختلال شده اند به بهبود عملکرد آن ها و بازیابی توان از دست رفته آن ها کمک زیادی می کند.

فیزیوتراپست با راهکارهای مختلفی از جمله کشش‌ و ماساژ بافت نرم و مانورهای دستی بر روی عضلات و مفاصل برای بهبود عملکرد بدن و کمک به تسکین درد و تسریع روند بهبودی استفاده می کند.

تکنیک های درمان دستی اغلب بر روی ستون فقرات اعمال می شوند و نقش موثر در درمان مشکلات و اختلالات مرتبط با ستون فقرات دارند.

درمان انحرافات ستون فقرات یکی از موثرترین فواید درمان دستی است که در کلینیک فیزیوتراپی نور برای مراجعه کنندگان عزیز ارائه می شود.

تکنیک های درمان دستی در صورتی که توسط فیزیوتراپیست متبحر در این زمینه انجام شوند تقریبا بدون عارضه جانبی خاصی هستند، ولی در صورتی که توسط افراد غیر متخصص انجام شوند نه تنها موثر واقع نشده بلکه امکان بروز عوارض زیاد و جبران ناپذیری برای بیمار وجود دارد.

در طی فرایند درمان ممکن است صداهایی از مفاصل و یا مهره ها شنیده شود که ناشی از حرکت سطوح مفصلی و آزاد شدن حباب های گاز در مفاصل است و جای نگرانی ندارد.

فواید درمان دستی

• کاهش درد
  • درمان انقباض و گرفتگی های عضلانی
  • کاهش التهاب و تورم بافت ها