آرتروز ، علائم و راههای درمان

لیزر تراپی
مهر ۱۳, ۱۳۹۷
آرتروز

آرتروز یا استئوآرتریت نوعی بیماری شایع تخریبی و پیشرونده مفصلی است که با ساییدگی و تخریب سطح مفصلی همراه است.

درد ، التهاب ف تغییر شکل مفصل و محدودیت حرکتی مفصل مبتلا از مهم ترین علائم و عوارضی هستند که ارتروز ایجاد می کند.

در این بیماری غضروف مفصلی بتدریج دچار فرسایش شده و در صورت پیشرفت می تواند منجر به آسیب استخوان ها نیز شود.

در این بیماری ابتدا غضروف مفصلی درگیر شده و دچار فرسایش تدریجی می شود.

از بین رفتن غضروف سبب می شود استخوان ها د رمحل مفاصل لایه محافظ خود را از دست داده و نتوانند براحتی روی هم بلغزند که این امر منجر به ساییدگی استخوان ها می شود.

این بیماری مفصلی شایع خانم ها را بیشتر از آقایان مبتلا می کند و ریسک ابتلا به آن با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

در طی آرتروز غضروف مفصل بتدریج نازک شده و از بین می رود و امکان ایجاد استخوان اضافه در اطراف سطح مفصلی نیز وجود دارد.

علائم آرتروز

• درد مفصل
  • التهاب و تورم مفصل
  • کاهش دامنه حرکتی مفصل
  • خشکی و سفتی مفصل
  • کاهش انعطاف‌ پذیری مفصل
  • تغییر شکل مفصل
  • لنگیدن و عدم تعادل در صورت درگیر شدن مفاصل اندام های تحتانی مانند زانو ، لگن و مچ پا
  • شنیده شدن صدا از مفصل هنگام حرکت
  • کاهش فاصله مفصلی
  • ایجاد استخوان اضافی در کنار سطح مفصلی
  • تب (بندرت)

دلایل و عوامل خطر

علت اصلی آرتروز تاکنون مشخص نشده اما آن چه مشخص است این است که برخی عوامل می توانند سبب افزایش ریسک ابتلا به آرتروز شوند.

• عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی ابتلا به آرتروز و سایر مشکلات و بیماری های مفصلی
  • اضافه وزن
  • استفاده بیش از حد از مفصل
  • بالا رفتن سن که سبب فرسایش تدریجی غضروف مفصلی می شود.
  • وارد شدن فشار بیش از حد به مفصل
  • حرکات تکراری مفصل
  • بیماری هایی ماند دیابت و اختلالات غده تیروئید ریسک ابتلا به آرتروز را افزایش می دهند.
  • جنسیت (این بیماری در بین خانم ها شایع تر است)

درمان آرتروز

آرتروز عارضه ای تخریبی و پیشرونده است که تا کنون درمان قطعی برای آن شناخته نشده ولی می توان با راهکارهایی از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و به تخفیف علائم بیماران کمک کرد.

استراحت دادن به مفصل مبتلا و کاهش میزان فعالیت آن می تواند از پیشرفت بیماری و تشدید علائم جلوگیری کند.

گرم کردن مفصل با استفاده از کمپرس گرم و یا بستن آن با باندهای مخصوص سبب کاهش احساس درد و ناراحتی می شود.

برای تسکین درد و التهاب می توان از داروهایی همچون آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کرد.

در صورت درد شدید و ناتوان کننده ممکن است پزشک از تزریق داروهای کورتونی برای بهبود شرایط بیمار استفاده کند.

فیزیوتراپی نقش مهمی در درمان آرتروز دارد و تا حد زیادی می تواند به بهبود شرایط بیماران مبتلا کمک کند.

فیزیوتراپیست پس از ارزیابی دقیق شرایط بیمار و شدت مشکل وی برنامه تمرینی مخصوص وی را تنظیم و نحوه انجام آن ها را به وی آموزش می دهد.

تمریناتی که فیزیوتراپیست به بیمار توصیه می کند به تقویت عضلات ضعیف شده ، بهبود انعطاف پذیری مفصل و کاهش درد و علائم بیمار کمک می کند.

فیزیوتراپیست از دیگر مدالیته های درمانی همچون اولتراسوند ، لیزر تراپی ، شاک ویو تراپی ، منوال تراپی و سوزن خشک برای درمان ارتروز و کاهش مشلات بیماران استفاده می کند.

کلیه خدمات فیزیوتراپی آرتروز در کلینیک فیزیوتراپی نور در استان گیلان ، شهرستان لنگرود به مراجعان گرامی ارائه می شود.

در صورتی که روش های غیر جراحی درمان آرتروز موفقیت آمیز نباشند و بیمار همچنان درد داشته باشد عمل جراحی به عنوان آخرین راه حل درمانی انجام می گیرد.

تلفن های تماس کلینیک فیزیوتراپی نور